Europese consumenten hebben te maken met toenemende prijsstijgingen, wat leidt tot een zichtbare afname in de verkoop van producten als scheermesjes, schoonmaakmiddelen en condooms. Bedrijven als Unilever en Reckitt Benckiser merken de gevolgen van de aanhoudende inflatie, met minder verkochte producten als resultaat.
Reckitt Benckiser verkoopt vaak essentiële producten, waardoor deze immuun zijn voor prijsstijgingen. Toch is ook dit bedrijf getroffen door de dalende verkoop, met een afname van 5,8 procent.
Prijsverhogingen minimaliseren
De inflatie zorgt niet alleen voor problemen bij consumenten, maar ook bij bedrijven. Als klanten steeds minder kopen, moeten bedrijven uiteindelijk bezuinigen. Financieel directeur Andre Schulten van Procter en Gamble meldt dat de prijsbeslissingen elke maand lastiger worden, omdat bedrijven er alles aan doen om kostenstijgingen te compenseren en de noodzaak van prijsverhogingen te minimaliseren.
Het CBS meldt dat de prijsstijgingen in februari opnieuw zijn opgelopen, wat betekent dat boodschappen weer duurder zijn geworden. Niet alleen Nederland, maar ook landen als Spanje, Duitsland en Frankrijk hebben te maken met deze ontwikkeling.