Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Toeslagenaffaire heeft Kristels koeriersbedrijf failliet doen gaan, maar compensatie zit er niet in

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  25 februari 2023
Kristel de Waal is een van de gedupeerde ouders die hun bedrijf failliet zagen gaan door de toeslagenaffaire. Ze had samen met haar man een koeriersbedrijf en gebruikte de kinderopvangtoeslag om gastouders in te huren voor hun negen kinderen. De Belastingdienst zag hier fraude in en vorderde 150.000 euro terug, wat uiteindelijk resulteerde in het faillissement van hun bedrijf. Ondanks dat de Belastingdienst in 2014 in een gespreksverslag zelf aangaf dat er waarschijnlijk een link lag tussen de toeslagenaffaire en het faillissement, krijgt Kristel geen compensatie voor haar bedrijfsschade.

Gedupeerde ondernemers vechten voor compensatie

Jaren later komt de toeslagenaffaire aan het licht en belooft het kabinet compensatie voor de gedupeerden. Maar de Belastingdienst lijkt op het gebied van zakelijke schulden geen verantwoordelijkheid te nemen. Kristel laat het er niet bij zitten en vecht voor gerechtigheid, samen met lotgenoten. Ze wijst erop dat ze zich niet zomaar in een hoekje laat drukken en blijft strijden voor haar zaak.

Geen vergoeding voor bedrijfsschade

Kristel kreeg inzage in documentatie waaruit bleek dat de Belastingdienst geen verband zag tussen het faillissement van haar bedrijf en de toeslagenaffaire. Inmiddels is de Belastingdienst van mening dat er geen link is tussen beide zaken. De gedupeerde ondernemers krijgen dus geen compensatie voor hun bedrijfsschade. Kristel vraagt zich af waar ze nu zouden staan als dit allemaal niet was gebeurd. Ze denkt nog vaak terug aan haar gezonde en goedlopende bedrijf en vindt het jammer dat ze dit nooit meer zal kunnen opbouwen.

Oorzaak-gevolg niet duidelijk

Kristel geeft aan dat ouders werd verweten dat ze geld uit het bedrijf haalden, maar dit deden ze om het hoofd boven water te houden. Het ene gat werd met het andere gevuld. De Belastingdienst wijst er echter op dat het bedrijf van Kristel niet meer levensvatbaar was. De oorzaak-gevolgrelatie tussen de toeslagenaffaire en het faillissement van haar bedrijf is dus niet duidelijk.

Compensatie blijft uit

Voor Kristel is het duidelijk dat de Belastingdienst verantwoordelijk is voor haar faillissement en daarom ook voor haar bedrijfsschade. Ze blijft zich inzetten voor compensatie en strijdt voor gerechtigheid. Helaas heeft ze tot op heden nog geen succes geboekt en blijft compensatie voor haar bedrijfsschade uit.

Meer faillissement nieuws
Kemari is failliet Marketingreport | vrijdag 12 september 2025
Aantal faillissementen opnieuw gedaald in augustus Van de redactie | vrijdag 12 september 2025
Nieuwe faillissementen van 11 september 2025 Van de redactie | donderdag 11 september 2025
Faillissementen deze week: groot aantal webshops bankroet oost.nl | donderdag 11 september 2025

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland