Het verkopen van een bedrijfspand is voor de meeste eigenaren al een ingewikkeld proces. Dit proces wordt nog ingewikkelder wanneer het om commercieel onroerend goed gaat. Wie zijn onderneming samen met een gebouw en extra grond willen verkopen, moeten extra voorzichtig zijn bij het opstellen van een verkoopstrategie. Ook komen er allerlei keuzes bij kijken. Verkoop je alleen het pand of ook je onderneming om boven water te blijven? En hoe hoog zet je in met de vraagprijs? Een
bedrijfspand verkopen is dus niet eenvoudig, maar hier lees je hoe je het zo snel en efficiënt mogelijk doet.
Beslis of je ook je onderneming verkoopt
Je bedrijfspand staat los van je onderneming. Het is goed mogelijk dat je alleen je pand wil verkopen, bijvoorbeeld omdat je gaat uitbreiden naar een groter bedrijfspand. Wanneer dat het geval is, lijkt het verkoopproces aardig op het verkopen van een woning. Kies je ervoor om zowel je onderneming als het pand te verkopen, dan komen er ook andere factoren bij kijken. Bedenk vooraf of je wil dat de koper zowel het pand als de onderneming moet kopen, of dat dit ook afzonderlijk van elkaar kan. Wanneer je beide tegelijk verkoopt, kun je er meer winst uit halen, maar verklein je ook je doelgroep. Maak deze keuzes voor je alles in de verkoop zet om later ingewikkelde keuzes te voorkomen.
Zorg voor een goede eerste indruk
Net als in al het andere onroerend goed, betekenen eerste indrukken alles in de zakelijke markt. Wanneer je je voorbereidt op de verkoop van een bedrijf, vooral een bedrijf dat extra onroerend goed omvat, neem dan de tijd om de aantrekkingskracht te vergroten.
Zorg ervoor dat de binnen- en buitenkant van het bedrijf er verzorgd uitzien. Kleine dingen zoals schoonmaken en renoveren maken het verschil voor een koper. Hoewel je misschien niet veel geld wilt investeren in een bedrijf dat je verkoopt, zal het zijn vruchten afwerpen. Een goed verzorgd pand wekt de interesse van meer kopers en geeft mogelijkheid tot een hogere vraagprijs.
Kies voor een goede marketingstrategie
Een vastgoed makelaar helpt je met het bepalen van een goede marketingstrategie. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk kopers aan te trekken die tegen elkaar gaan opbieden. Zo vergroot je je winstmarge. Kijk ook eens op Mercari.nl voor meer advies over het opstellen van een marketingplan. De meeste makelaars zetten het pand op verschillende vastgoedwebsites. Dit is de plek waar potentiële kopers het pand voor het eerst zien. Zorg voor een goede indruk door strakke foto’s te gebruiken en een tekst te schrijven die veelgestelde vragen vast beantwoordt. Dit vergroot het aantal reacties.
Heb vertrouwen in je makelaar
Wanneer je het verkoopproces uit handen geeft, heb dan ook vertrouwen in je makelaar. Deze heeft ervaring op dit gebied en weet precies welk moment geschikt is voor de verkoop van je pand. Door dit uit handen te geven krijg je zelf meer rust en tijd om je bezig te houden met andere zaken. Denk aan het renoveren van het pand of het zoeken van een nieuw bedrijfspand. Laat de verkoop over aan je makelaar en geniet van de tijd die je ervoor terugkrijgt.