Actuele informatie over faillissementen en surseances

Betalingsmoraal Nederlanders sterk verbeterd

Door:
Henk Hanssen
  |  4 december 2019
De nog altijd soepel draaiende economie vertaalt zich ook in het betaalgedrag van Nederlanders. In 2019 betaalde 73 procent zijn rekeningen op tijd. Een stijging van vijftien procent: in 2018 gold dit nog maar voor 58 procent van de Nederlanders. Dit blijkt uit het European Consumer Payment Report, het jaarlijkse onderzoek van incassobedrijf Intrum.

Onderzoek naar het financiële welzijn van de EU-burgers

Intrum ging in 24 Europese landen na hoe het staat met het financiële welzijn van de inwoners. In totaal werden 24.000 consumenten ondervraagd, waaronder duizend Nederlanders. Uit de analyse blijkt dat Nederlanders eerder dan gemiddeld hun rekening betalen. 73 procent betaalt stipt op tijd tegenover 65 procent van de doorsnee Europeaan.
Een klein deel van de Nederlanders worstelt met het tijdig betalen. Op de vraag ‘Hoe zeker bent u ervan dat u uw huishoudelijke rekeningen elke maand op tijd kunt betalen?’ antwoordt 3 procent ‘helemaal niet zeker’ te zijn. Dit geldt voor 4 procent van de EU-burgers.

‘Vergeten te betalen’ voornaamste oorzaak

Facturen van gas, water en elektriciteit krijgen van de Nederlanders de meeste prioriteit, gevolgd door rekeningen van artsen, internetaanbieders, banken, verhuurders en creditcardaanbieders. Aflossingen van de studieschuld en de nota’s van de kinderopvangcentrum krijgen de minste aandacht. Als een factuur onbetaald blijft, zegt 34 procent van de Nederlanders dat ze het domweg vergeten zijn (tegenover 42 procent van de EU-burgers), 55 procent had te weinig geld (EU: 48 procent), 12 procent kampte met technische problemen (EU 15 procent) en 7 procent wílde de rekening niet betalen (EU 5 procent).


Nederlanders lopen over van financieel zelfvertrouwen

Opvallend is dat Nederlanders overlopen van zelfvertrouwen als het om de financiën gaat. 38 procent zegt dat ze een uitstekende financiële opleiding gehad hebben en voelt zich zelfverzekerd in het beheren van hun persoonlijke financiën. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte Europese landen. Ondanks dit zelfvertrouwen slaagde 40 procent van de Nederlandse consumenten er niet in financiële begrippen aan de juiste definities te koppelen. Finnen, Engelsen, Ieren, Oostenrijkers, Zweden beschikken gemiddeld over de meeste financiële kennis. De zelfbewuste Nederlanders moeten genoegen nemen met plaats 11. Van de 24 landen hebben Tsjechen, Letten, Esten, Polen en Litouwers de minste notie van geldzaken.

U kunt het volledige European Consumer Payment Report hier downloaden: https://www.intrum.nl/zakelijke-oplossingen/analyses-informatie/european-consumer-payment-report/european-consumer-payment-report-2019/

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland