Het mode- en lifestylemerk BALR., opgericht door oud-voetballer Demy de Zeeuw, ging deze zomer al failliet, maar nu wordt pas duidelijk hoe groot de financiële ravage is. Uit het eerste faillissementsverslag blijkt dat het bedrijf een schuld van bijna 9 miljoen euro heeft achtergelaten. Daarmee komt een einde aan een merk dat ooit als een toevallige hit begon en jarenlang als succesverhaal werd gepresenteerd.
Van toevallige vondst tot hype
Het idee voor BALR. ontstond in 2013, toen De Zeeuw met Juul Manders en Ralph de Geus voetbalshirts wilde verkopen met namen van sterren als Cristiano Ronaldo en David Beckham. Omdat de rechten daarvoor onbereikbaar bleken, brachten ze eigen minimalistische shirts met het BALR.-logo op de markt. Juist die keuze bleek een voltreffer: het merk groeide razendsnel en kreeg een imago van luxe en succes, mede doordat bekende voetballers de kleding vrijwillig gingen dragen.
Ambitieus maar verliesgevend
Na de eerste hype breidde BALR. fors uit. Er kwamen tien winkels en zelfs extreem luxe lifestyleproducten als speedboten en villa’s. In 2018 lag de omzet rond de 15 miljoen euro en spraken de oprichters over een toekomst met 100 miljoen omzet. Maar sinds 2020 draaide het merk structureel verlies. De jaaromzetten zakten terug naar 4 à 5 miljoen en de verliezen liepen in totaal op tot ruim 4 miljoen euro.
Schuldenberg na de coronacrisis
Volgens curator Laurie van Leeuwen liep de totale schuldenlast uiteindelijk op tot 8,7 miljoen euro. Bijna de helft daarvan bestaat uit leningen van de eigen aandeelhouders, onder wie De Zeeuw zelf. Ook de Belastingdienst heeft nog een forse vordering vanwege coronasteun.
Restanten verkocht
Na het faillissement in juli werden de merknaam, socialmediakanalen en het klantenbestand voor ruim 8 ton verkocht aan Sumwon Studios in Dubai. Wat de nieuwe eigenaar met BALR. gaat doen is onbekend. De overgebleven voorraad van circa 80.000 kledingstukken wordt inmiddels via outletwebshop Otrium aangeboden.
Nieuwe richting voor oprichters
Voor De Zeeuw en zijn partners is BALR. verleden tijd. Hun focus ligt nu op 433, het internationale socialmediakanaal voor voetballiefhebbers. BALR. zal vooral herinnerd blijven als een merk dat spectaculair begon, maar uiteindelijk bezweek onder een schuldenberg van miljoenen.