Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Rivièra Maison sluit winkels definitief maar blijft voortbestaan als groothandel

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  16 juli 2025
Na het eerder uitgesproken faillissement heeft Dutch Interior, dat meerdere woonmerken onder zijn paraplu heeft, besloten het merk Rivièra Maison nieuw leven in te blazen – maar dan zonder de fysieke winkels of eigen webshop. In plaats daarvan wordt ingezet op een netwerk van (inter)nationale retailpartners.

"Onze focus ligt volledig op samenwerking met zelfstandige winkels, zowel in binnen- als buitenland," aldus het bedrijf. Hiermee kiest Dutch Interior bewust voor een model waarbij het merk wél zichtbaar blijft, maar niet langer onder eigen beheer verkoopt.

Werknemers niet overgenomen

De financiële details van deze gedeeltelijke doorstart zijn niet bekendgemaakt. Zeker is wel dat de werknemers van Rivièra Maison niet worden overgenomen door Dutch Interior. Volgens een woordvoerder is dat een bewuste keuze. Curator Erik Schuurs verklaarde eerder dat er meerdere geïnteresseerde partijen waren voor het merk, maar Dutch Interior lijkt uiteindelijk het beste in staat om het merk toekomstbestendig te herpositioneren.

Dalende omzetten en veranderend consumentengedrag

De neergang van Rivièra Maison kwam niet uit de lucht vallen. De keten kampte al langere tijd met dalende omzetten. De coronapandemie, gevolgd door de wereldwijde inflatie en de oorlog in Oekraïne, hebben het koopgedrag van consumenten sterk beïnvloed. Daardoor ontstonden er liquiditeitsproblemen, wat de familie Teunissen – de oorspronkelijke eigenaren – ertoe dwong het faillissement aan te vragen voor de Nederlandse tak van het bedrijf.

Van bloemenzaak tot woonimperium

Het verhaal van Rivièra Maison begint bescheiden, in 1948, met een bloemenwinkel op de Amsterdamse Overtoom: Rivièra Bloemsierkunst. Opgezet door Jacques en Dini Teunissen, werd de onderneming in de jaren zeventig versterkt door hun zoon Henk. Onder zijn leiding verschuift het zwaartepunt van bloemen naar interieurinrichting. De echte transformatie volgt in 1997, met de opening van de eerste winkel in de Amsterdamse Kalvertoren, volledig gericht op interieurartikelen. Vanaf dat moment groeit het merk snel uit tot een vertrouwde naam in het Nederlandse woonlandschap.

Doorstart in een nieuwe vorm

Hoewel het eigen winkelnetwerk – ooit zeven vestigingen sterk – niet meer zal terugkeren, blijven de meubels en accessoires van Rivièra Maison wel verkrijgbaar via talloze andere verkooppunten in Nederland en Europa. Directeur Michael Schakel van Dutch Interior zegt te begrijpen dat de afgelopen periode voor veel onzekerheid heeft gezorgd. “We doen er alles aan om de keten weer op gang te krijgen en onze partners snel en betrouwbaar te voorzien van voorraad. De eerste stappen daarin zijn inmiddels gezet.”


Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland