Een klein half jaar na het faillissement maakt Blokker zijn rentree in de Nederlandse winkelstraten. De komende periode opent de iconische keten veertig nieuwe vestigingen, waarmee het bedrijf onder leiding van Roland Palmer een ambitieuze doorstart inzet. De eerste twaalf winkels openen woensdag hun deuren, verspreid over het hele land.
Een nieuwe start voor een vertrouwde naam
De geschiedenis van Blokker gaat terug tot 1896, maar in november vorig jaar werd het concern failliet verklaard. De winkelketen kampte al geruime tijd met structurele verliezen, schulden en stevige concurrentie van prijsvechters zoals Action en de groeiende invloed van online retailers. Het faillissement leidde tot het verlies van zo’n 3.500 banen. Toch bleven ongeveer 45 franchisefilialen buiten schot en geopend tijdens de afwikkeling van het faillissement.
Roland Palmer, een neef van oprichters Jaap en Ab Blokker, zag een kans en kocht de merknaam. Hij wil het vertrouwde merk in een modern jasje nieuw leven inblazen. “Het is zeer bijzonder om Blokker te kunnen voortzetten. Ik ben trots op het kleine team van ervaren mensen dat dit mogelijk heeft gemaakt”, aldus Palmer.
Nieuwe winkels, vertrouwde sfeer en frisse producten
De eerste lichting nieuwe winkels opent in onder andere Amsterdam (waar twee filialen komen), Alphen aan den Rijn, Bovenkarspel, Breskens, Den Bosch, Elst, Emmen, Hoogezand, Voorburg, Weert en Zeist. De overige winkels volgen de komende weken.
Hoewel Blokker vasthoudt aan zijn identiteit als huishoudwinkel, ondergaat het assortiment een vernieuwing. De winkels krijgen een uitgebreidere selectie woonartikelen, waaronder geurproducten en nieuwe merken. Met deze uitbreiding hoopt Blokker opnieuw een prominente plek in het winkelbeeld te veroveren.
Optimisme over de wederopbouw
De heropening gaat gepaard met een wervingscampagne voor personeel. Recentelijk werden vacatures uitgeschreven voor 37 filialen. Blokker toont daarmee zijn intentie om, stap voor stap, de vertrouwde naam terug te brengen op de winkelkaart van Nederland.
Met het oog op de toekomst spreekt Palmer zijn hoop uit om met een frisse blik en vernieuwende aanpak weer een ‘toonbeeld van de winkelstraat’ te worden. De herboren Blokker mikt op herkenbaarheid én vernieuwing – een balans die de keten weer tot bloei moet brengen.