Na een turbulent jaar lijkt er een nieuw hoofdstuk aan te breken voor Blokker dat eind 2024 failliet ging. Het bedrijf maakt zich op voor een opmerkelijke wederopstanding. Verspreid over het hele land staan maar liefst 37 (her)openingen van vestigingen gepland, waarmee Blokker opnieuw zichtbaar wordt in het straatbeeld.
Een zomer vol openingsplannen
Op de website van Blokker zijn vacatures verschenen voor vestigingen in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch, Utrecht, Breda en Nunspeet. Vooral in Zuid-Holland (negen winkels), Noord-Brabant (zeven) en Noord-Holland (vijf) worden veel nieuwe locaties voorbereid. Volgens vakmedium RetailTrends streeft het bedrijf ernaar om de nieuwe winkels nog deze zomer te openen. Een exacte datum is nog niet gecommuniceerd, maar op sociale media en in oude winkelpanden doken al bemoedigende boodschappen op met de tekst: ‘Er bloeit wat moois’. Tegelijkertijd kondigde Blokker op zijn website alvast een ‘openingsfolder’ aan, als voorbode van wat komen gaat.
Een doorstart met vertrouwde gezichten
Blokker, ooit begonnen als ijzer- en houtwinkel in Hoorn in 1896, vroeg eind november 2024 faillissement aan. De klap was groot: circa 350 winkels sloten hun deuren na een uitverkoop, en zo’n 3.500 medewerkers verloren hun baan. Enkel de 39 à 45 franchisefilialen bleven buiten het faillissement en bleven doordraaien.
In december kwam er onverwacht licht aan het eind van de tunnel: curatoren maakten bekend dat de merknaam en webshop waren overgenomen. Diverse bronnen wijzen naar Roland Palmer als nieuwe eigenaar. Palmer, een neef van de bekende Blokker-familieleden Jaap en Ab, heeft een lange geschiedenis met de keten. In 2011 stond hij kortstondig aan het roer van het bedrijf, nadat hij jaren eerder al was klaargestoomd als opvolger van Jaap Blokker. Ook oud-directeur Jack Peters zou bij de wederopbouw betrokken zijn.
Nieuwe start, herkenbaar gezicht
Hoewel Palmer zelf nog geen officiële verklaring heeft afgelegd, wijzen alle signalen op een weloverwogen en doordachte herintroductie van het merk. Klanten ontvingen recent een e-mail waarin werd gemeld dat hun persoonsgegevens nu onder verantwoordelijkheid vallen van Blokker New B.V., de entiteit achter de doorstart. Opvallend is dat het bedrijf bij zijn herintroductie teruggrijpt naar een oud logo — een knipoog naar het verleden, verpakt in een toekomstgerichte strategie.