Duizenden Belgen laden hun auto op bij een ‘slimme’ laadpaal die hen een verlies van ruim zeshonderd euro per jaar kan opleveren. Het lijkt een slechte Belgenmop maar het is de bittere werkelijkheid.
Slimme laadpaal uit België verandert in oliedomme sta-in-de-weg
Met de arrogantie die ons – en niet ten onrechte – door de zuiderburen wordt toegekend, zullen velen bij het lezen van dit bericht denken: een slimme laadpaal die oliedom wordt? Dát kan alleen in België. Het is een verhaal uit het trommeltje dat is gevuld met melige moppen over andere roemruchte Belgische uitvindingen zoals het overdekte vliegveld en een stacaravan waar je ook in kunt zitten. Treurig genoeg betreft het deze keer geen grap.
Failliet Powerdale mocht veel bedrijven en instellingen tot zijn klanten rekenen
Het zit zo. In juni vorig jaar ging laadpaalfirma Powerdale uit het vlakbij Brussel gelegen Sint-Genesius-Rode failliet. Het bankroet kwam voor velen onverwacht: het in 2003 opgerichte bedrijf stond in België te boek als een betrouwbare leverancier. De firma mocht veel bedrijven en instellingen tot zijn klanten rekenen. Om te voorkomen dat de circa vijftigduizend Powerdale-palen van het ene op het andere moment in kortsluitende hinderpalen zouden veranderen, zorgden een paar grote partijen ervoor dat het systeem bleef functioneren. Tot zover niets aan de hand.
Geautomatiseerde communicatie Powerdale liep spaak door faillissement
Een maand later nam Diego, een dochter van de Luxemburgse energiegroep Encevo, het beheerplatform van Powerdale, over. Daarmee begon de ellende. Dit platform, Nexxtmove genaamd, maakte het gebruikers mogelijk om de energie die zij laadden automatisch bij hun werkgever te declareren. De vergoeding stond een paar weken later op hun bankrekening. Maar door het faillissement liep deze communicatie in het honderd. Gevolg: de meeste gebruikers kunnen nog wel stroom ‘tanken’ maar de facturen voor de geladen kilowaturen belanden niet meer op het bureau van de baas.
Faillissement Powerdale kan gebruikers ruim zeshonderd euro per jaar kosten
Ook de bijbehorende app is kaduuk. En, anders dan nieuwe laadpalen, beschikken de palen van Powerdale helaas niet over een simkaart waardoor ze ook met andere apps kunnen worden bediend. De palen van Powerdale worden ook vaak op privéterrein gebruikt. De kosten voor het laden lopen snel op. ‘Als je 20.000 kilometer per jaar aflegt, en de helft van de energie van het net haalt, verlies je zo op jaarbasis 630 euro,’ aldus Jochen de Smet van EV Belgium, een federatie zich richt op de ontwikkeling van de markt voor elektrische auto’s.