Viaplay, het Zweedse streamingbedrijf dat onder meer de Formule 1 aanbiedt, is hard op weg naar de finish. Maar op de eindstreep staan er geen lauwerkransen en spuitende champagneflessen klaar, wel rouwboeketten en graftakken. Aandeelhouders geven – letterlijk – geen stuiver meer voor de onderneming: in 2023 heeft Viaplay 97 procent van zijn waarde verloren. Het bedrijf is nu zo goed als failliet.
Viaplay: een hebberig bedrijf met een belabberd product
Nu doodschrijvers het in memoriam voor Viaplay gaan optekenen, is het moment aangebroken om de waarde van het korte doch dynamische leven van Viaplay te wegen. Die waarde schuilt vooral in de betrekkelijk zeldzame combinatie die het bedrijf in zijn dna wist te verenigen: een belabberd product én hebberigheid, waar nederigheid geboden was. Want met een prijs van € 15,99 per maand behoort Viaplay tot de duurste streamingdiensten. Als daar exclusieve content tegenover staat die in de hoogste kwaliteit wordt uitgezonden, zou het tarief zich qua inhaligheid nog steeds onderscheiden maar nog enigszins aanvaardbaar zijn. Maar met die kwaliteit ging het juist mis.
‘BAGGER’: duizenden negatieve reacties over Viaplay-service
Geluk bij een ongeluk: ceo Jorgen Madsen Lindemann en andere directieleden van Viaplay zijn straks snel klaar met de vraag waaróm hun onderneming op de fles ging. Een paar minuten scrollen door de reviews van hun abonnees volstaat. Op de Nederlandse site van Trustpilot hebben zich duizenden, vrijwel zonder uitzondering zeer negatieve reacties over de Viaplay-service samengebald. Het beeld is stotterig, de app is BAGGER, het commentaar bij de Premier League-wedstrijden is belachelijk, de audio ontbreekt bij de samenvattingen, opzeggingen worden niet verwerkt en zo gaat het maar door, van 2 maart 2022 tot december 2023.
Reddingsplan Viaplay lijkt kansloos
Het heeft even geduurd maar inmiddels hebben ook de aandeelhouders in de gaten dat Viaplay bijzonder hardleers is. De ceo en zijn vrienden lijken het reageren op de onophoudelijke klachtenregen te hebben uitbesteed aan een AI-robot die identieke briefjes uitspuugt. De naam van de klager en de omschrijving van de klacht verschillen, voor de rest blijft het meestal beperkt tot een verwijzing naar de klantenservice, ‘bedankt voor uw bericht en een hele fijne dag verder!’ Door de tegenvallende abonnee-aantallen heeft Viaplay Group AB dit jaar al tot op het bot in de kosten moeten snijden. Een paar dagen geleden presenteerde het bedrijf een reddingsplan dat onder meer is gebaseerd op een nieuwe aandelenuitgifte. Analisten vrezen dat dit niet genoeg zal zijn: welbeschouwd wordt er lucht uitgegeven.