Politici in de provincie Zuid-Holland maken zich grote zorgen over het voortbestaan van essentiële veerverbindingen in de regio Rotterdam. In mei ging de verbinding Rozenburg-Maassluis al failliet. Statenleden eisen nu een onderzoek naar het ov over het water dat een paar jaar geleden aan een duurzame exploitant werd gegund.
Bestuurders wilden voor dubbeltje op de eerste rang zitten
Het is nog een beetje de vraag welk spreekwoord het meest van toepassing is op de handelwijze die Jeannette Baljeu, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland met de portefeuille vervoer, en de Dordste wethouder Rik van der Linden zich meenden te kunnen permitteren. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, is een goede kandidaat. Ziende blind zijn is zéker van toepassing. En het staat inmiddels wel vast dat hun besluiten het predikaat goedkoop duurkoop verdienen. Wat is er aan de hand?
Bestuurders werden gedreven door Extinct Rebellion-idealen
Hoewel hun respectievelijke partijen daar aanmerkelijk genuanceerder overdenken – Baljeu zit namens de VVD in het provinciebestuur, Van der Linden vertegenwoordigt de combinatie ChristenUnie-SGP – worden beide politici gedreven door ambities die niet zouden misstaan op een spandoek van Extinct Rebellion. Kort samengevat: de hele wereld moet groen en duurzaam worden en wel met ingang van volgende week. Probleem is alleen dat Baljeu en Van der Linden de sector besturen die het mínst richting duurzaamheid is te bewegen, het transport over water.
Kopen van een stekkerauto is gemakkelijker dan bestellen van een elektrisch veerpont
De beruchte onwil van de maritieme bedrijven komt niet uitsluitend omdat de branche wordt gedomineerd door oerconservatieve reders die hun op stookolie en diesel varende schuiten pas als afgeschreven beschouwen tegen de tijd dat de zon is uitgedoofd. Het heeft ook te maken met zaken als stroming, geulen, wendbaarheid, weeromstandigheden en infrastructuur. Het kopen van een stekkerauto die je thuis kunt opladen, is nu eenmaal wat gemakkelijker dan het bestellen van veerponten die elke dag jarenlang emissieloos tienduizenden mensen, auto’s en vrachtwagens over de woelige Zuid-Hollandse wateren moeten zetten.
Zuid-Hollandse bestuurders lieten Rotterdamse nuchterheid varen
Toch is dat zo ongeveer het denkraam waarbinnen er in het Haagse provinciehuis is geredeneerd. Uit een ontluisterende reconstructie die het AD gisteren publiceerde blijkt dat Baljeu, Van der Linden en collegabestuurders bij hun besluitvorming de zo kenmerkende Rotterdamse nuchterheid hebben laten varen. Een paar jaar geleden werd de bestaande exploitant Waterbus bv, een samenwerking tussen rederij Koninklijke Doeksen en Arriva, opzijgeschoven ten gunste van de relatieve nieuwkomer Blue Amigo. Relatief omdat Blue Amigo wordt gevormd door erkende partijen als het Zwijndrechtse bedrijf Swets.
Veerdienst Rozenburg en Maassluis failliet
Zij zouden met splinternieuwe, zoveel mogelijk met natuurlijke materialen en gerecyclede producten gebouwde, met loungebanken én oplaadmogelijkheden voor elektrische fietsen uitgeruste en uiteraard volledig elektrisch aangedreven ferries de vele waterverbindingen gaan onderhouden. Maar inmiddels is de veerverbinding Rozenburg-Maassluis failliet: Blue Amigo stopte er in mei van het ene op het andere moment mee. Er moesten bussen worden ingezet omdat de exploitant passagiers bij de steigers liet staan. Politici van de oppositie vrezen dat het niet bij dit faillissement zal blijven en dat meer verbindingen gevaarlopen.
‘We kunnen vaststellen dat Blue Amigo de zaken te rooskleurig heeft vastgesteld’
Deze vrees is niet geheel onterecht, zo laat het uitgebreide AD-artikel zien. Baljeu en Van der Linden hebben zich laten hypnotiseren door plannen die zelfs Greta Thunberg als onhaalbare luchtfietserij zou hebben weggewoven. Scheepsbouwer Damen Shipyards, dat de bestuurders betoverde met blauwgroene visioenen over duurzame accuferry’s, heeft Baljeu een fles champagne stuk laten gooien tegen een schip dat ze vooralsnog niet in de vaart weten te krijgen. Kinderziekten, klinkt het geruststellend, met de nieuwe vloot komt het deze zomer heus goed. Onder de Statenleden tekent zich intussen een meerderheid af voor een SP-voorstel om een onderzoek in te stellen naar de aanbesteding van het openbaar vervoer over het water. ‘We kunnen vaststellen dat Blue Amigo de zaken te rooskleurig heeft vastgesteld en dat het controlerend vermogen van de provincie tekort is geschoten.’