Actuele informatie over faillissementen en surseances

Vluchtsimulatorbedrijf Avion sneuvelt nog voor grote lancering

Door:
Henk Hanssen
  |  30 november 2022
De Phantom 320 zou de wereld gaan veroveren. Avion uit Nieuw-Vennep had een goedkope, eenvoudige en toch volwaardige vluchtsimulator ontwikkeld voor de Airbus 320, een van ’s werelds populairste vliegtuigen. Twee dagen geleden maakte het bedrijf een crashlanding en werd failliet verklaard voor het wereldwijd kon opstijgen.

Vluchtsimulator Avion dertig procent goedkoper dan concurrentie

Het was (en is) een staaltje industrieel vernuft waar we trots op mogen zijn. In de Phantom 320, de vluchtsimulator die de Avion Group uit Nieuw-Vennep een paar jaar geleden introduceerde, kwam alles samen waar we in Nederland goed in zijn. Een buitengewoon ontwerp met slimmigheden zoals een ingebouwde vliegtuigtrap en niet meer dan twee kabels in plaats van de gebruikelijke wirwar, een lager stroomverbruik en - uiteraard - een prijs die tot dertig procent lager uitviel dan concurrerende simulatoren. En omdat de Phantom piloten opleidde voor de Airbus 320, na de Boeing 737 ’s werelds meest verkochte vliegtuig, zouden de klanten er vanzelf voor in de rij gaan staan.

VDL en 5Square stapten in als partner van vluchtsimulator Avion

Een marktaandeel van dertig procent moest haalbaar zijn, zei directeur Bart Slagter in interviews. Met een aanschafprijs van rond de tien miljoen euro is een simulator een fikse uitgave voor een luchtvaartmaatschappij. Wanneer ze daar een paar miljoen op kunnen besparen, zullen ze dat zeker niet nalaten, redeneerde de ondernemer. Slagter wist partners en investeerders te winnen voor zijn plannen. In 2017 stapte het Eindhovense technologiebedrijf VDL stapte aan boord. Via dochter VDL Enabling Technologies bracht VDL groeifinanciering, een sterk netwerk én ervaring met het bouwen van simulatoren mee. Ook het Nederlands investeringsfonds 5Square deed mee.


Avion geveld door coronamaatregelen

Twee jaar later, in juli 2019, stak het Amsterdamse Kempen & Co nog eens tien miljoen euro in Avion zodat een Londense vliegschool met de inmiddels door Airbus gecertificeerde simulator kon worden uitgerust. Kortom, alle seinen stonden op groen voor de Hollandse luchtvaartinnovatie en toch zag de wereld er een half jaar later opeens totaal anders uit voor de pioniers uit Nieuw-Vennep. Uit China sijpelden berichten door over een uit een lab of markt ontsnapt virus. Wereldwijd werden inreisverboden afgekondigd die binnen no-time de complete luchtvaart verlamden. Als indirect getroffen partij wist Avion het nog een tijd uit te zingen maar uiteindelijk is het doek toch gevallen.

Curator hoopvol over doorstart Avion vluchtsimulator

Curator Michel Moeijes van Tanger Advocaten uit Velsen-Zuid is desondanks optimistisch gestemd. Hij verwacht dat Avion binnen een paar weken weer in de lucht is. ‘De simulator is echt high tech, en plug and play,’ zegt Moeijes tegen RTL Nieuws. ‘Je kan hem ergens plaatsen, en hoeft er niet alles omheen te bouwen. Iemand die hier nu instapt, stapt in een gespreid bedje.’

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland