Actuele informatie over faillissementen en surseances

Hoe een faillissement jouw merk kan versterken

Bron: FaillissementsDossier.nl   |  2 oktober 2019
Geen enkele loopbaan, geen enkel leven kent alleen maar hoogtepunten. Toch hebben we het liever niet over onze minder glorieuze momenten. Een faillissement houden we liever onder de pet. Waarom eigenlijk? Personal branding-coach Saskia Postma legt uit hoe een verhaal over falen je merk kan versterken.

Open zijn over je mislukkingen

Johannes Haushofer, hoofddocent psychologie aan Princeton University, vindt dat mensen niet alleen openhartig moeten zijn over hun successen maar ook over hun mislukkingen. Die faalervaringen vormen je meer dan de zaken die goed gaan, betoogt hij. Juist van mislukkingen leer je vaak waardevolle lessen. Haushofer stelde ter inspiratie een cv van al zijn fiasco’s op: een lijst met alle banen waarvoor hij niet werd aangenomen, de promoties die hij misliep, de beurzen die hij niet kreeg. Dit cv werd een hype in de media. Uitgerekend zijn fiasco-cv kreeg meer aandacht dan al zijn wetenschappelijke werk bij elkaar, somberde Haushofer met gevoel voor ironie.

Jouw faalverhaal kan van grote waarde zijn 

Hoe ga jij om met mislukkingen? Vertel je er wel eens iets over tegen anderen? En hoe doe je dat dan? Besmuikt of mag iedereen het horen? Jouw faalverhaal kan van grote waarde zijn. Een tijdje geleden mocht ik een klant begeleiden die als ondernemer zowel successen als donkere tijden had meegemaakt. Hij heeft diverse bedrijven verder gebracht en verkocht maar werd ook met een pijnlijk faillissement geconfronteerd. Juist door die ervaring is hij voor veel ondernemers een waardevollere adviseur geworden, zo heeft hij gemerkt. Hij weet precies wat je tegenkomt en wat je het best kunt doen of laten wanneer het vijf voor twaalf is.

Iedereen heeft recht op een goed faalverhaal 

Eigenlijk zou iedereen een goed faalverhaal moeten hebben. Dat kunnen grote lessen zijn maar ook ‘kleine verhalen’ waardoor mensen zich makkelijker met jou kunnen verbinden. Een klein verhaal kan bijvoorbeeld gaan over hoe je bepaalde belemmeringen hebt overwonnen. Of over zaken die je hebt meegekregen vanuit je omgeving. Bijvoorbeeld de loopbaancoach die is opgegroeid met een broertje met autisme. Daardoor kan zij in haar werk als coach soepeler schakelen met mensen die buiten de gebruikelijke kaders vallen.  

Grote teleurstelling

Zelf heb ik er ook wel een paar, grote en kleine verhalen. Bijvoorbeeld over hoe ik met mijn ondernemerschap ben gestart. In 2007 heb ik mijn baan opgezegd nadat ik in contact kwam met een franchiseclub die grote plannen had op het vlak van coaching, training en organisatieadvies. Samen ondernemen leek mij een stuk gezelliger, dus ik was vol verwachtingen op hun concept ingestapt. Helaas, het draaide uit op een grote teleurstelling. Het hele verhaal kostte mij veel geld en tijd en er kwam bijzonder weinig voor terug.

Andermans keurslijf bleek slecht te passen

Mijn ‘fout’ was dat ik instapte in een concept dat door anderen was bedacht. Achteraf vind ik het ongelooflijk dat ik met al mijn marketingervaring onvoldoende heb nagedacht over mijn eigen verhaal en mijn eigen ‘ding’. Ik had geen eigen bedrijfsconcept en moest mij daarom aanpassen aan andermans keurslijf – een keurslijf dat slecht bleek te passen. Daar zat ik dan met vijfhonderd mooie visitekaartjes en nauwelijks werk. Ik ben toen even als interim-manager aan de slag gegaan en dat verdiende echt heel leuk. Maar het leverde mij te weinig voldoening op: ik had behoefte om zelf mijn stempel te drukken op de diensten die ik aanbood.

De les die ik als ondernemer leerde 

Juist omdat ik in eerste instantie mijn baan had opgezegd zonder eerst over mijn ‘brand’ na te denken, drong het tot me door hoe belangrijk personal branding is: het is een voorwaarde om succesvol te zijn. Dat geldt voor een éénpitter maar ook wanneer je onderdeel bent van een groter geheel: je kunt niet alleen maar meeliften op het grotere verhaal van een organisatie. Je wilt ook een eigen verhaal hebben en de klanten aantrekken die bij jou passen als persoon, klanten die specifiek interesse hebben in wat jij hen kunt bieden.   

Ontwikkelen eigen merk

Gedreven door dit besef heb ik vanaf dat moment van personal branding mijn business gemaakt.

In 2010 ben ik mijn bureau De Personal Branding Coach gestart. En sindsdien help ik adviseurs en interim-managers met het ontwikkelen van hun eigen merk en met het opbouwen van een succesvol bedrijf. Verhalen over mislukkingen gaan we daarbij niet uit de weg. Want, een goed faalverhaal kan een waardevolle les zijn waarmee jij als ervaringsexpert je klanten kunt helpen. Ga eens in alle eerlijkheid bij jezelf na: heb jij een verhaal over een mislukking dat versterkend kan werken voor je merk? 

Saskia Postma

Saskia Postma is oprichter van De Personal Branding Coach. Zij traint adviseurs om zich als merk te profileren en zo hun eigen markt te creëren. Door haar achtergrond als headhunter en marketeer heeft Saskia een scherp oog voor wat jou als ondernemer onderscheidend maakt. Interesse? Klik hier en ontvang jouw gratis Personal Branding Stappenplan.

Wie is

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland