Actuele informatie over faillissementen en surseances

Het sluipend faillissement van Air France-KLM

Door:
Robert Jan Blom
  |  5 juni 2019
Niemand durft het hardop te zeggen maar volgens onze columnist Robert Jan Blom kan Air France-KLM zich elk moment genoodzaakt zien uitstel van betaling aan te vragen. De luchtvaartmaatschappij waar het kabinet onlangs 680 miljoen euro in investeerde, sluipt naar een faillissement.

Signalen naderend faillissement

Al vaker heb ik in deze column gewaarschuwd voor het sluipende gevaar van het faillissement. Sluipend? Jazeker. Er zijn veel signalen in de bedrijfsvoering die op een gevaar wijzen maar er zijn weinig ondernemers die de risico’s onder ogen willen zien. Uit angst voor het naderend onheil knijpen ze hun ogen net zolang toe totdat ze de dreigingen werkelijk niet meer zien. Dit is simpele psychologie maar het klopt absoluut. Schuldeisers en rechters krijgen talloze malen per jaar van ondernemers te horen dat het faillissement voor hen als een ‘volledige verrassing’ kwam.

Heeft de staat voor niets aandelen gekocht?

Een dergelijk verschijnsel doet zich momenteel voor bij de KLM. Niemand kan zich voorstellen dat deze ‘parel’ verdwijnt. De staat heeft een paar maanden terug toch niet voor niets voor miljoenen aan aandelen gekocht? Toch staan alle seinen op rood. Na een gigantische strijd in de top van Air France-KLM, een ruzie waar iedereen dagelijks van mocht meegenieten, bleek de KLM in de eerste drie maanden van 2019 € 56 miljoen te hebben verloren. ‘Moeder’ Air France leed € 256 miljoen verlies en KLM-dochter Transavia € 71 miljoen. De vraag is of de bestuurders ook erkennen dat alarmfase één is ingetreden.

Air France-KLM kán niet failliet gaan

Aan Ben Smith cs de taak ervoor te waken dat het bedrijf in duizelingwekkende diepten duvelt. De grootste fout die zij kunnen maken is te denken dat hun grote vliegtuigmaatschappij niet failliet kan worden verklaard. Fout! Alleen al in 2018 zijn er tientallen vliegbedrijven failliet gegaan, bijvoorbeeld Air Hollandia (Ned), Azur Air Germany (Dld), Cello Aviation (UK), Next Jet (Zweden) en PrivatAir (Zwitserland). Klein grut? Ook grote airlines kunnen dit lot treffen, denk aan de drama’s rond Sabena, Swissair, Pan Am, Alitalia en Air Berlin. De KLM staat nu voor de poort van deze beruchte begraafplaats.


Kerosine fors duurder

Om welke signalen het gaat? Het enorme verlies bij moeder Air France en dochter KLM is uiteraard een zeer belangrijk aspect. Maar de reeds aangehaalde machtsoorlog mag zeker niet over het hoofd worden gezien. De markt stagneert niet significant maar door de moordende concurrentie is er wel sprake van een dalende omzet. Dan zijn er financiële tegenvallers. Zo is de kerosine fors duurder geworden. Daar komen bovenstaande verliescijfers nog eens bij op. Ik speur al dagelijks in het economische nieuws naar een eerste bericht over ‘uitstel van betaling’. Totdus ver gelukkig vergeefs.

Standaardmaatregelen

Of ze in Parijs nog steeds de kop in het zand steken, weet ik niet. In Amstelveen wordt in elk geval wel koortsachtig nagedacht over hoe het nu verder moet. Toch moeten ze daar nodig wat sterkere koffie serveren. Tot heden komen de vliegbazen niet verder dan standaardmaatregelen. Zo wil de KLM de kosten verlagen. Er wordt niet vermeld hóe ze dat denken aan te pakken. Deze geheimzinnigheid doet vermoeden dat het gaat om de afvloeiing van personeel. Verder denkt de KLM aan een ander redmiddel: de prijzen per ticket verhogen. Niet erg creatief en, verhoogde prijzen kunnen juist de doodsteek toebrengen aan een bedrijf.

Onsportieve maatregel

Enkele weken geleden kondigde de KLM aan dat ook op intercontinentale vluchten extra moest worden betaald voor handbagage., en wel € 25 per persoon per vlucht. Een onsportieve maatregel maar alle kleine beetjes helpen. In die lijn heb ik nog een paar suggesties. Waarom worden er geen kosten berekend voor het roepen van een stewardess? En, is er ruimte aan boord om bij de toiletten een toiletjuffrouw te plaatsen? Ze zal zeker extra geld in het laadje brengen tegen de tijd dat de KLM in de bijna failliete kisten alleen nog staanplaatsen aanbiedt. Natuurlijk moet het een zo slank mogelijke dame zijn, dat scheelt weer kilo’s. Wat heet, wanneer alle vliegcrews op dieet worden gezet, is ook nog een boel kerosine te besparen. En trouwens, dit ‘pay-what-you-weigh’-principe kan toch ook op passagiers worden toegepast? Ik wens de KLM veel wijsheid en sterkte toe.

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland