Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Het failliet van het online winkelen

Door:
Robert Jan Blom
  |  14 december 2016
Nu vieren ze nog grote commerciële successen maar in hun huidige vorm zijn online retailers ten dode opgeschreven. Dat althans meent Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging voor webwinkels, die een visionair boek publiceerde onder de titel ‘Het eind van online winkelen.’

Vierden online winkels hun laatste feestje?

Begin deze maand lazen we nog dat bij online retailers alle records werden verbroken. Massaal klikten consumenten de cadeautjes bij elkaar voor in de zak van de Sint. Bij Docdata, de logistieke partner van onder meer Bol.com en De Bijenkorf, was het alle hens aan dek. Bol.com zag op piekavonden veertien bestellingen per seconde binnenkomen. Maar, was dit het laatste feestje van de internetwinkels? Het bevestigende antwoord op deze vraag komt vanuit een opmerkelijke hoek. Wijnand Jongen, nota bene de directeur van Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor webwinkels, meent dat de online retailers in hun huidige vorm hun langste tijd hebben gehad.

‘Connected stores’

Jongen is een man naar mijn hart. Ook ik heb via dit podium al vaak gewaarschuwd voor het eind van de grote winkelketens. Ook ik zag een glorieuze toekomst voor me voor de kleine winkelier voor wie het woord ‘service’ allerminst een hol begrip is. Jongen gaat nog een paar stappen verder. In zijn boek schetst hij de contouren van een retail-landschap waarin on- en offline winkels innig met elkaar vervlochten raken. De komende jaren zullen tal van connected stores ontstaan, marktplaatsen voor on- en offline retailers, nieuwe winkelstraten met technologieën als virtual reality, hologrammen en virtuele showrooms. Winkelen wordt (eindelijk) gemakkelijker, goedkoper, eenvoudiger, persoonlijker, interactiever, meer servicegericht en betrouwbaarder.

Geen sciencefiction

Nee, dit alles is geen sciencefiction, het is de werkelijkheid-in-wording. Terecht merkt Jongen op dat de ontwikkelingen zich zo snel voltrekken dat winkelen al binnen tien jaar een totaal andere ervaring zal zijn. Geen vrees: waar vijftigplussers in de fysieke winkelstraten van dit moment nog worden weggeblazen door de schetterende speakers van jeanszaken, worden zij straks op hun wenken en wensen bediend. De nieuwe formules richten zich op álle leeftijdsgroepen, van 5 tot 120 jaar oud. Het gedrag van de consument zal bedrijven dwingen om zich aan te passen. De concurrentie tussen detailhandel en webwinkel zal volledig vervagen. Bent u als ondernemer in de retail-sector actief? Dan raad ik u aan dit boek te lezen. Aan u de keuze: ‘Eat or be eaten.’ Wanneer u deze onontkoombare trend de rug toekeert, kunt u uw dagen gaan aftellen. Wanneer u tijdig anticipeert, wachten u gouden tijden.

Robert Jan Blom

 

Het eind van online winkelen


Auteur: Wijnand Jongen

Aantal pagina’s: 256

ISBN: 9789047009948

Prijs: € 24,99


Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland