Na Oad dat vorig jaar failliet ging, dreigt een volgende grote Nederlandse reisorganisatie in de problemen te komen. D-reizen meldt dat het bedrijf als gevolg van zware verliezen tientallen winkels moet sluiten. Bij de reisbureauketen werken ruim duizend mensen.
Slachtoffers van internetrevolutie
Staat u nog weleens te dromen voor de etalage van een reisbureau? Turend naar exotische bestemmingen of een last-minute aanbieding? Geniet ervan.
Al jaren geleden voorspelden analisten dat stenen reisbureaus tot de eerste slachtoffers van de internetrevolutie zouden behoren. ‘Iedereen die over een pc en een bankrekening beschikt, kan een reisbureau beginnen,’ verzuchtte Steven van der Heijden, tot maart dit jaar topman van marktleider TUI, eens. Hij heeft gelijk gekregen in een omvang die hij nooit voor mogelijk zal hebben gehouden. Het doek valt voor de hemelsblauwe uitstalling van het reisbureau.
Zestig procent regelt zomervakantie zelf
De cijfers liegen er niet om. Tussen 2003 en 2012 is het aantal boekingen dat via internet verloopt verdrievoudigd naar 76 procent, rapporteerde ING in een jaarbericht over de reisbranche. Bijna zestig procent van de Nederlanders regelt de zomervakantie tegenwoordig zelf. Het totale bedrag dat online aan reizen wordt gespendeerd bedraagt 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Veilingsites en ‘online travel agencies’ - reisbureaus die louter online bestaan als Microsofts Expedia, Booking.com en Airbnb – rukken steeds verder op in het moordende concurrentieveld.
Monument
Voor de stenen winkel lijkt slechts een functie als monument te resteren, een symbool uit het pre-internet tijdperk waar we in het voorjaar in de rij stonden om de nieuwe folders en brochures uit het schap te pakken. Van de 2500 reisbureaus die Nederland vroeger telde, staan er nu nog 1200 overeind. Iets minder dan vijfhonderd daarvan behoren tot D-reizen en zijn partners VakantieXperts en Thomas Cook. D-reizen directeur Will van den Hoogen verwacht dat hij over drie jaar nog maar 350 renderende reisbureaus bezit, zei hij gisteren tegen De Telegraaf. Via samenwerking met grote online spelers zal de aanwezigheid van D-reizen op internet verder worden opgevoerd, kondigde hij aan. Als onderdeel van het concern van de Amsterdamse supermarktkoning Dirk van den Broek, verkocht D-reizen in 1966 zijn eerste reis. Een busvakantie naar Murialdo in Italië.