Actuele informatie over faillissementen en surseances

Gaat Hudson’s Bay het redden?

Door:
Robert Jan Blom
  |  13 september 2017
Geplaagd door slechte cijfers en op de huid gezeten door zijn aandeelhouders, opent de Canadese keten vanaf dit najaar een kleine twintig warenhuizen in Nederland. Onze columnist Robert Jan Blom ging kijken in de fonkelende Rotterdamse vestiging en was onder de indruk. Toch miste hij iets: ‘Ik werd overvallen door heimwee naar de V&D.’ Volgens Blom zullen de Canadezen flink hun best moeten doen bij het winkelpubliek een emotionele snaar te raken.

Death Valley

Ik ben opgegroeid in Rotterdam-Overschie, een uitgestrekte, tamelijk groene wijk met een oude kern die wordt omringd door een verzameling anonieme wederopbouwhuizen. Vorige week wilde ik eens zien hoe het ‘mijn’ wijk is vergaan: ik reed terug naar de straat waar ik woonde. In mijn herinnering was het een drukke straat die werd omzoomd door een keur aan winkels: een bakker, een kapper, een snackbar uiteraard, twee supermarkten (de Spar en De Gruyter), schoenenwinkels, een restaurant, een speelgoedzaak en nog een stuk of twintig kleine nerinkjes. Nadat ik was uitgestapt en om me heen keek, waande ik mij even in Death Valley. Niet dat alles er dor en droog was maar de ooit zo levendige straat bestond niet meer. Ja, de winkelpuien waren er nog wel maar er hing grijze vitrage of een stuk wit gordijn voor de ruiten – kennelijk waren de ruimten als kantoortje in gebruik. Verder zag ik een paar fruit- en groentezaken met een exotische naam op de gevel, een bloemenwinkel zonder inventaris, kapsalons met lege stoelen en een handvol kebab- en shoarmatenten.

Hudson’s Bay

Wat is er gebeurd in Nederland? Waar zijn de buurtwinkels? Waar zijn de winkelende wijkbewoners die even stoppen om een praatje met elkaar te maken? Het is allemaal weg, voorbij, exit. Wie nu wil winkelen moet met de auto of de bus naar een groot winkelcentrum. Of je gaat naar het centrum van de stad. Ik besloot het spoor van mijn voormalige wijkgenoten te volgen en reed naar de Hoogstraat waar een paar dagen eerder het warenhuis Hudson’s Bay zijn deuren had geopend. Maandenlang hebben bouwvakker zes dagen per week van zeven uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds gewerkt om in het voormalige V&D-pand een geheel nieuwe ‘shopping experience’ te creëren. Eerlijk is eerlijk, al die noeste arbeid heeft geleid tot een prachtige, opvallend lichte zaak van maar liefst 20.000 vierkante meter. Toch werd ik ook hier overvallen door dat knagende nostalgisch gevoel. Ergens klopte er iets niet. Na het geheel te hebben geobserveerd, wist ik het. Met zijn luxe look van marmer en glas en ook door het uitgestalde assortiment, had ik het idee in een filiaal van De Bijenkorf rond te wandelen – ineens had ik heimwee naar de V&D.

Te weinig verschil met de Bijenkorf

In het warenhuizenpalet nam die failliete oer-Nederlandse keten een tussenpositie in. We hebben de Hema voor de goedkope, merkloze maar kwalitatief goede spullen en de Bijenkorf is er voor klanten die waarde hechten aan een bekend label. De V&D was er voor de middenklasse, degelijke artikelen voor een redelijke prijs. Ik kan me vergissen maar ik heb de indruk dat het gat in het gehavende warenhuislandschap niet wordt hersteld door de komst van Hudson’s. Als ik de Canadese multinational naast De Bijenkorf plaats, zie ik te weinig verschil. Deze warenhuizen ontkomen er niet aan dat hun omzet ‘gedeeld’ moet worden. Het zal tussen de twee giganten uitlopen op een titanenstrijd waarbij onvermijdelijk bloed gaat vloeien. Voor het Canadese bedrijf, dat voor het eerst onder eigen naam winkels in het buitenland opzet, is succes in Nederland cruciaal. In de eerste helft van dit jaar leed het concern een fors nettoverlies. De aandeelhouders worden ongeduldig. De Bijenkorf staat er aanzienlijk beter voor. In 2013 werden vijf van de twaalf winkels gesloten, sindsdien worden er in de resterende zeven vestigingen én in de webshop stevige resultaten geboekt. In 2016 steeg de operationele winst met 39 procent.


Nostalgiegolf

Het lijdt geen twijfel dat sommige Bijenkorf-vestigingen het erg moeilijk zullen krijgen. Misschien betekent de komst van Hudson’s over een paar jaar zelfs het einde van de Bijenkorf maar, het kan natuurlijk ook uitdraaien op een drama voor Hudson’s. Eén van de twee zal het loodje leggen, de nabije toekomst zal het ons leren. Tegen de mensen van de Bijenkorf zou ik willen zeggen: hou vol, het komt goed! Waarom ik vertrouwen in hen heb? Omdat ik zeker weet dat ik niet de enige ben die lijdt aan nostalgie. Ik voorspel zelfs een grote nostalgiegolf: geconfronteerd met de kaalslag van onze oude wijkjes zullen we met z’n allen gaan terugverlangen naar onze winkels-van-toen. Straks stampen we de oude V&D weer uit de grond en intussen blijven we naar de Hema en de Bijenkorf gaan. Ook Hudson’s Bay heeft een lange historie. De onderneming werd al in 1670 opgericht als detailhandelsketen die goudzoekers en ander rauwe pioniersvolk van blikvoer en andere noodzakelijk proviand voorzag. Het is een imposante geschiedenis die zonder twijfel het hart van een Canadees zal beroeren maar, het Nederlandse winkelpubliek wordt er niet warm of koud van. Om het even op z’n Hollands te zeggen: Hudson’s zal alle zeilen moeten bijzetten om ook bij zijn klanten in Rotterdam, Den Haag en Tilburg een snaar te raken.

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland